- Spotkanie szkoleniowo-warsztatowe „Uważność w edukacji” (5h)*
- Kurs bazowy „Pozytywna Dyscyplina w klasie” (12h)
- „Dobrostan nauczyciela, czyli jak się nie wypalić?” – spotkanie z elementami samoregulacji i NVC (5h) – w trakcie przygotowania
Spotkanie szkoleniowo-warsztatowe „Uważność w edukacji” będzie okazją do zapoznania się z zagadnieniem uważności i sposobami jej implementacji w środowisku szkolnym. Oprócz koniecznej bazy teoretycznej dzięki wspólnie wykonywanym ćwiczeniom każdy uczestnik będzie miał sposobność, by doświadczyć na samym sobie jak działa uważność. Będziemy również obserwować co dzieje się w naszym ciele i umyśle gdy stworzymy przestrzeń konieczną do tego, by tryb „działania” zmienić na tryb „bycia”. Sprawdzimy wspólnie dlaczego własna praktyka uważności jest konieczna przed rozpoczęciem pracy nad uważnością z uczniami.
Podczas zajęć odpowiemy na pytania: co uważność może dać nam i dzieciom – w domu, w szkole, w codziennych sytuacjach oraz jak uważność może wspierać nasz wspólny rozwój?
W trakcie warsztatów zastanowimy się i przetestujemy jak można wykorzystywać w pracy z dziećmi i nastolatkami trzy książki (wraz z nagraniami) Eline Snel: „Uważność i spokój żabki”, „Moja supermoc”, „Daj przestrzeń i bądź blisko”.
Poza tym poruszymy następujące zagadnienia:
– jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami i niepokojem
– czym uważność różni się od relaksacji
– jak nauczyć się koncentrować i znajdować spokój
– co robić, by stawać się coraz lepszym nauczycielem
– jak dbać o siebie, by się „nie wypalić”
Czas trwania spotkania to około 5 godzin. W zależności od potrzeb bądź uwarunkowań konkretnej grupy zarówno przebieg jak i czas trwania warsztatów możemy modyfikować.
Istnieje możliwość organizacji warsztatów „UWAŻNOŚĆ W EDUKACJI” w dowolnej placówce oświatowej, edukacyjnej, poradni, czy wśród zainteresowanych osób .
* Udział w warsztatach nie uprawnia do prowadzenia treningu uważności dla dzieci i nastolatków Metodą Eline SnelⒸ. Jest dobrą okazją by dowiedzieć się jak praktykować uważność samemu oraz ze swoimi dziećmi/uczniami.
Praktykę uważności w klasie lub grupie, jak wynika z mojego osobistego doświadczenia, wzmacniają przyjęte wspólnie rytuały i zasady. Zbiór takich cennych wskazań znaleźć można w zdobywającej niebywałą popularność metodzie POZYTYWNA DYSCYPLINA. Celem kursu bazowego ”Pozytywna Dyscyplina w klasie” jest zapoznanie z ideą i podstawowymi założeniami Pozytywnej Dyscypliny oraz przyswojenie sobie narzędzi oraz technik wspierających nauczyciela w pracy z grupą przedszkolną czy zespołem klasowym i nabycie umiejętności ich stosowania. Więcej informacji o metodzie znajdziesz TUTAJ.
PROGRAM SZKOLENIA BAZOWEGO (4 BLOKI 3-GODZINNE)
- Pozytywne podejście. Jak być nauczycielem uprzejmym i stanowczym jednocześnie
- Czym jest Pozytywna Dyscyplina?
- Jakie życiowe kompetencje kształtuje Pozytywna Dyscyplina u dzieci, a z jakim wyzwaniami spotykamy się w edukacji?
- Pozytywna Dyscyplina jako program rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych u dzieci
- Dlaczego dzieci się źle zachowują?
- Co to jest mózg gadzi i jak wpływa na nasze zachowanie
- Metafora góry lodowej, czyli co kryje się za zachowaniem
- Czym jest poczucie przynależności i znaczenia
- Skutki kar i ich wpływ na długofalowe rezultaty pracy wychowawczej
- Konsekwencja naturalna
- Konsekwencja logiczna
- Skupienie na rozwiązaniu jako jedyna alternatywa do kar
- Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci
- Jak motywować by nie zniechęcać?
- Czym różni się zachęta od pochwał?
- Pytania pełne ciekawości – elementy coachingu w nauczaniu
Nurt uważności w edukacji wspierać mogą dwa niezwykłe narzędzia: umiejętność samoregulacji oraz empatyczna komunikacja. Dlatego podczas spotkania „Dobrostan nauczyciela, czyli jak się nie wypalić?” chcę podzielić się moimi doświadczeniami włączania tych dwóch wyjątkowo skutecznych metod do własnej praktyki nauczycielskiej oraz troski o osobiste zasoby niezbędne w codziennej pracy z ludźmi. Więcej informacji o obu podejściach znajdziesz TUTAJ i TUTAJ (w przygotowaniu).