Podejścia wychowawcze bazujące na uważności
Metoda Eline Snel

Eline Snel (ur. 1954) założyła międzynarodową Akademię Nauczania Uważności (Academy for Mindful Teaching) w 2008 r., aby szkolić specjalistów z zakresu edukacji i opieki zdrowotnej w metodzie „Uwaga, to działa!”. Opracowała tę metodę na podstawie własnej, wieloletniej praktyki trenera MBSR i MBLC.
Metoda Eline Snel jest programem nauczania uważności opartym na wieloletnim doświadczeniu autorki i dowodach naukowych. Bazuje na treningu redukcji stresu dla osób dorosłych stworzonym przez Jona Kabata-Zinna. Skierowana jest do dzieci i młodzieży w wieku 4-19 lat. Podczas treningu młode osoby uczą się wyciszenia, stabilizacji, koncentracji uwagi i kierowania nią. Uczą się obserwować swój wewnętrzny świat bez oceniania i natychmiastowego reagowania. Rozwijają umiejętność reagowania ze spokojem na zmienne sytuacje i trudne emocje oraz przyjmowania do wiadomości, że nieprzyjemne emocje mogą się pojawiać i nie należy ich tłumić, tylko obdarzać je życzliwą uwagą. Nade wszystko zaś uczą się bycia życzliwymi – dla siebie i dla innych.
Metoda Eline Snel stanowi podstawę ośmiotygodniowego treningu dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Zajęcia odbywają się w ustalonym dniu tygodnia w wymiarze od 30 do 60 minut tygodniowo. W pozostałe dni tygodnia dzieci praktykują uważność w domu, według podanych przez trenera wskazówek, lub w szkole odbywają się codzienne „dziesięciominutowe lekcje” pogłębiające i utrwalające.
Dla młodzieży od 12 do 19 roku życia odbywają się dziesięciotygodniowe treningi. Zajęcia mogą być prowadzone w szkole w ramach godziny wychowawczej lub jako dodatkowe zajęcia pozalekcyjne trwające 90 minut, otwarte dla wszystkich chętnych lub w ramach praktyki prywatnej certyfikowanego trenera uważności. Po zakończeniu cyklu treningowego można organizować dodatkowe spotkania odświeżające oraz treningi przedegzaminacyjne/maturalne, na przykład raz w miesiącu lub co dwa tygodnie.

Szkolenia trenerskie odbywają się w Holandii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Turcji, Polsce, Argentynie, Chile, Urugwaju i Hongkongu. Podczas kursu w AMT można wybrać jeden z czterech podręczników. Każdy z nich obejmuje nauczanie innej grupy wiekowej. Podręczniki opracowane zostały we współpracy z dziećmi, nauczycielami i kadrą zarządzającą różnych typów szkół: podstawowych i średnich, powszechnych i specjalnych, dużych i małych, w dzielnicach bogatych i biednych. Podręczniki dla trenerów używane są w wielu placówkach oświatowych, zarówno w szkołach podstawowych i średnich, jak i organizacjach zdrowia psychicznego, ośrodkach rewalidacyjnych i w gabinetach prywatnych. Tysiące dzieci odbyło trening metodą „Uwaga, to działa!”. Eline opracowała również program uważności w edukacji (Mindfulness in Education) dla rodziców i nauczycieli, współpracując z wyjątkowym zespołem profesjonalistów i oddanych trenerów.
Jak dotąd Eline Snel napisała kilka książek dla dzieci, młodzieży i ich rodziców. Są to: „Uważność i spokój żabki” (2012), „Daj przestrzeń i bądź blisko” (2014) i „Moja Supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness” (2018). Jej książka „Uważność i spokój żabki” została opublikowana w 33 krajach i okazała się międzynarodowym bestsellerem (sprzedano ponad 600 000 egzemplarzy). W 2014 r. Eline opublikowała kontynuację pierwszej książki z przeznaczeniem dla nastolatków: „Daj przestrzeń i bądź blisko””. W 2018 r. ukazała się jej najnowsza książka „Moja Supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness”. Od 2017 r. dzieci mogą słuchać ćwiczeń uważności autorstwa Eline podczas wszystkich lotów liniami Air France (Flying Frog).
Metoda „Uwaga, to działa!” została przebadana naukowo, a różne badania pilotażowe wykazały jej pozytywny wpływ na samopoczucie, zachowanie, wahania nastroju, procesy uczenia się, strach przed porażką, funkcje poznawcze i wykonawcze u dzieci.
Więcej informacji o metodzie, oferowanych kursach oraz certyfikowanych trenerach na stronie www.elinesnel.com
Metafora Żabki

Podczas pracy nad metodą Eline Snel długo poszukiwała odpowiedniej i czytelnej dla najmłodszych metafory uważności. W końcu przyszła Jej na myśl ŻABA, która od początku towarzyszy dzieciom i młodzieży w nauce i praktykach uważności stając się często ich bliskim przyjacielem, a jednocześnie ucieleśnieniem charakterystycznych cech uważności.
Dlaczego żaba?
Ponieważ:
- Żaba może siedzieć bardzo spokojnie a jednocześnie może skoczyć bardzo daleko. Dzieci mogą również siedzieć bardzo spokojnie, ale ich myśli mogą robić ogromne skoki, tak jak żaba. Zanim się zorientują, skaczą za tymi myślami.
- Ruch oddechu można łatwo śledzić u żab. Dzieci też z łatwością mogą go zauważać i odczuwać w swoim ciele.
- Żaba jest również świadoma swojego otoczenia, gdy siedzi w bezruchu. Gdy tylko pojawi się jakieś niebezpieczeństwo, odskakuje. Gdy tylko zobaczy muchę, jej język wysuwa się, by ją złapać.
- W znanej bajce żaba zamienia się w księcia, gdy wydobywa z jeziora złotą kulę, by ją ofiarować księżniczce, która w zamian za przysługę musi żabę pocałować. Nie obywa się oczywiście bez trudności. Podobnie rzecz ma się z medytacją. Potrzeba dużo wysiłku, dyscypliny i współczucia, aby doświadczyć transformacji, którą powoduje/daje uważność.
Wreszcie jest bardzo piękne stare japońskie haiku o żabie:
Stara sadzawka,
Żaba – skok –
Plusk.Matsuo Basho
Spokój wody wywołuje poczucie głębi, ponadczasowości, transcendencji. Plusk skaczącej do wody żaby obrazuje nieustanność ruchu, przemian i pełne życia TERAZ oraz odzwierciedla wszystko, co składa się na zwyczajność codzienności.
Struktura treningu
Pogram treningu powstał w oparciu o naukowo przebadany program mindfulness dla dorosłych (MBSR) opracowany przez Jona Kabat-Zinna i śmiało może być określany jako „MBSR dla dzieci”.
Trening jest dostosowany do 4 grup wiekowych, od 4 do 19 lat. Uwzględnia potrzeby rozwojowe i emocjonalne dzieci w poszczególnych kategoriach wiekowych.
Zakres tematyczny w grupach wiekowych
4-8 LAT
9-12 LAT
12-14 LAT
15-19 LAT
1
Uwaga i skupienie
Uwaga i skupienie
Uwaga i skupienie
Uwaga i skupienie
2
„Słuchanie ciała”
„Słuchanie ciała”
Z głowy do ciała
Z głowy do ciała
3
Trening zmysłów
Trening zmysłów
Trening zmysłów
Trening zmysłów
4
Emocje
Cierpliwość i „odpuszczanie”
Pragnienia
Emocje
5
Akceptacja uczuć
Emocje
„Odpuszczanie”
Myśli i „fabryka trosk”
6
Uważny ruch
Świat myśli
Uważna komunikacja
Redukcja stresu
7
Moc wyobraźni
Życzliwość
Emocje
Sztuka komunikacji
8
Życzliwość
Sekret szczęścia
Świat myśli
„Odpuszczanie”
9
Życzliwość
Życzliwość
10
Sekret szczęścia
Sekret szczęścia
Elementy treningu
4-8 LAT oraz 9-12 LAT
12-14 LAT oraz 15-19 LAT
1
1 konsultacja z rodzicem dotycząca uczestnictwa dziecka w treningu (20 min)
1 konsultacja z rodzicem dotycząca uczestnictwa nastolatka w treningu (20 min)
2
1 konsultacja z dzieckiem dotycząca uczestnictwa w treningu (20 min)
1 konsultacja z nastolatkiem dotycząca uczestnictwa w treningu (20 min)
3
8 tematycznych spotkań treningowych 30-60 min (raz w tygodniu)
10 tematycznych spotkań treningowych 90 min (raz w tygodniu)
4
8 mailowych informacji dla rodziców o tematyce zajęć w każdym tygodniu
10 mailowych informacji dla rodziców/nastolatków o tematyce zajęć w każdym tygodniu
5
1 książka Eline Snel „Uważność i spokój żabki” z nagraniami audio
1 książka Eline Snel „Daj przestrzeń i bądź blisko” z nagraniami audio
6
materiały pomocnicze wykorzystywane podczas zajęć i w domu
materiały pomocnicze wykorzystywane podczas zajęć i w domu
7
1 dyplom ukończenia treningu
1 dyplom ukończenia treningu

Inwestycja w trening dla jednego uczestnika w grupie 4-8 oraz 9-12 lat wynosi 700 zł. Koszt treningu w grupie 12-14 oraz 15-19 lat to 900 zł.
Istnieje możliwość przeprowadzenia treningu w szkole lub przedszkolu w ramach zajęć przewidzianych w programie nauczania lub zajęć pozalekcyjnych (dodatkowych). Kliknij by zapoznać się z ofertą.
Odkrywanie praktyki uważności
Program „Akademii Mindfulness dla Młodzieży” przeznaczony dla nastolatków w wieku 11-15 lat to cykl sześciu 45-minutowych spotkań (1 raz w tygodniu).
Program zorientowany jest na uświadamianie sobie przez uczestników poszczególnych rodzajów doświadczeń pochodzących z ciała i umysłu. Dzięki temu możliwe jest dostrzeżenie i rozpoznanie, iż wszystkie elementy doświadczenia wzajemnie się przenikają i oddziałują na siebie. Podczas kolejnych zajęć przedstawiane są zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu nerwowego w okresie dorastania: trudności z wyrażaniem emocji, zmienność nastrojów, zamartwianie się, przeżywanie lęków, przyczyny chronicznego stresu.
Uczestnicy programu, którzy czynnie i z zaangażowaniem uczestniczą w zajęciach, zdobywają umiejętność posługiwania się nowymi narzędziami przydatnymi do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi i mogą korzystać z poznanych technik i metod jako sposobów zapobiegania kryzysom w obszarze zdrowia psychicznego.
Uprawnieni do nauczania programu są jedynie absolwenci Szkolenia Nauczycielskiego „Akademii Mindfulness dla Młodzieży”, którzy otrzymali imienną licencję do prowadzenia treningu.
Inwestycja w udział w programie dla jednego uczestnika wynosi 300 zł i obejmuje:
- cykl 6 zajęć trwających 45 minut (raz w tygodniu)
- materiały pomocnicze do pracy na zajęciach i w domu
- 5 nagrań zawierających ćwiczenia i praktyki do wykonywania w domu
- certyfikat ukończenia programu
https://www.akademiamindfulness.pl/media_upload/1eaa4c8b4ccc863679f5330884953c13d1e7cf15.pdf
Program został tak opracowany, że z powodzeniem może być realizowany w ramach zajęć szkolnych. Koszt serii spotkań realizowanych w szkole lub innej placówce edukacyjnej wynosi 150 zł (od uczestnika). Osoby zainteresowane wprowadzeniem programu we własnym ośrodku zapraszam do indywidualnego kontaktu.